طراحی جعبه


اصول طراحی جعبه و بسته بندی؛ اولین گام موثر در تاثیرگذاری بر مخاطب

رعایت اصول طراحی جعبه و بسته‌بندی می‌تواند از اولین اقدامات برای تبلیغاتی از نوع چاپی محسوب شود. زمانی‌که گرافیست یا طراح این اصول را به‌درستی انجام دهد، مراحل بعدی آن هم مانند چاپ و عرضه هم می‌توانند جایی برای عرضه داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص خواندن ادامه مقاله به شما توصیه می‌شود.

 

تفاوت هنر و  طراحی در تولید جعبه و بسته‌‌بندی

تفاوت طراحی با هنر در این است که در طراحی باید هدفمند باشد. در واقع از نظر بصری یک تصویر یا فیلم طراحی‌شده باید یک مرکز توجه یا یک نقطه تمرکز را داشته باشد؛ یعنی همه یک اثر را از ابتدا تا انتها طراحی می‌کند تا تمرکز مخاطب را به یک نقطه عطف کند، در‌حالی‌که تمام یک اثر هنری می‌تواند جذاب و گیرا باشد. با این اوصاف می‌توان گفت که طراحی شیوه حرفه‌ای‌ و هدفمند از هنر است که برای معرفی یک محصول یا خدمت تولید می‌شود. اگر کارآفرین یا طراح هستید که به تازگی شروع به کار کرده‌اید، ممکن است وسوسه شوید طرح‌های شلوغ را با این باور که چیزی تازه را خلق می‌کنید، انتخاب کنید؛ اما ریسک‌هایی از این دست می‌تواند شما را گاهی از ادامه کار ناامید کند. شناخت اصول طراحی جعبه و بسته‌بندی می‌تواند تا حدی زیادی شما را از این مشکل نجات دهد.

 

اهمیت شناخت اصول طراحی جعبه و بسته بندی

همان‌طور که گفته شد، اولین و البته مهم‌ترین اقدامی که اگر از ابتدا صحیح انجام شود، می‌توان گفت چاپ و بقیه موارد آن هم با موفقیت به انجام می‌رسد. طراحی اصولی، حکم آن ضرب‌المثل خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج، دارد.

طراحی گرافیکی یا غیر گرافیکی، مانند هر رشته دیگری، از قوانین سخت‌گیرانه‌ای پیروی می‌کند و به‌نوعی زیرسازی کار را پر پر و پیمان می‌کنند تا  درنهایت یک کار پایدار و متعادل را برای مخاطب ایجاد کند؛ چراکه اگر طرح فاقد آن تعادل مدنظر باشد، ضعیف و بی‌اثر خواهد بود.

در هر صورت، دانستن این اصول و نحوه استفاده از آن‌ها باعث برجسته‌شدن پروژه بعدی شما می‌شود. قوانینی هستند که یک طراح باید از آن‌ها پیروی کند تا یک ترکیب موثر و جذاب را ایجاد کند. اصول اساسی طراحی عبارتند از تاکید، تعادل و تراز، کنتراست، تکرار، تناسب، حرکت و فضای سفید. در ادامه هر یک از یک موارد توضیح داده می‌شود.

 

· تاکید یا Emphasis

اولین مورد از 7 اصل طراحی، تاکید است که به نقطه کانونی یک طرح و ترتیب اهمیت هر عنصر در یک طرح اشاره دارد. فرض کنید که درحال تولید یک جعبه برای محصولات غذایی هستید. باید از خود بپرسید: اولین اطلاعاتی که مخاطب من باید بداند چیست؟ مخاطب هدف چه افرادی را بیشتر شامل می‌شود؟ محل توزیع محصول بیشتر چه مکان‌هایی است؟ شرایط و قیمت هر جعبه با طرح‌های مختلف به جه صورت می‌شود؟

یک طرح کلی ذهنی بسازید. به ذهن خود اجازه دهید تا اطلاعات را سازماندهی کند و سپس طرح خود را به گونه‌ای طرح‌ریزی کنید که این نظم را به شما منتقل کند. اگر نام برند محصول ضروری‌ترین اطلاعات آن جعبه است، آن را در مرکز قرار دهید یا آن را به بزرگ‌ترین عنصر روی جعبه یا بسته‌بندی تبدیل کنید. در این خصوص لازم است تا در مورد تئوری رنگ‌ها بیاموزید و از ترکیب رنگ های قوی استفاده کنید تا نام برند را بتوانید برجسته کنید. همانند نوشتن بدون طرح کلی یا ساختمان بدون طرح معماری، اگر ترکیب خود را بدون ایده روشنی از آن‌چه می‌خواهید شروع کنید، طراحی شما موفق نخواهد شد.

 

· تعادل و همسویی یا Balance and alignment

هرگز فراموش نکنید که هر عنصری که در یک صفحه قرار می‌دهید، وزنی دارد. وزن می‌تواند از رنگ، اندازه یا بافت را شامل شود. همان‌طور که تمام مبلمان خانه خود را در یک گوشه اتاق قرار نمی‌دهید، نمی‌توانید تمام عناصر مهم و سنگین خود را در یک قسمت از ترکیب خود جمع کنید. بدون تعادل، مخاطبان شما چشمشان از صفحه خیلی زودذ خسته می‌شود.

طراحی متقارن تعادل را از طریق عناصر با وزن مساوی در دو طرف خط مرکزی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، طراحی نامتقارن از وزن‌های مخالف (مانند تضاد یک عنصر بزرگ با چندین عنصر کوچک‌تر) برای ایجاد ترکیبی که یک‌نواخت نیست استفاده می‌کند؛ اما همچنان می‌تواند تعادل را برقرار کند.

 

· تضاد یا Contrast

کنتراست  یا تضاد همان چیزی است که با آن اشیا و مفاهیم اطراف قابل درک می‌شود. بسیاری از مفاهیم مانند سفید و سیاه یا روشن و تاریک می‌تواند نشانی از کنتراست باشد که در آثار هنری کاربرد بسیار دارد. کنتراست باعث ایجاد فضا و تفاوت بین عناصر در طراحی شما می‌شود. پس‌زمینه شما باید به‌طور قابل‌توجهی با رنگ عناصر شما متفاوت باشد تا هماهنگ با هم کار کنند و قابل خواندن باشند. در چاپ جعبه و بسته‌بندی اگر همه چیز به صورت پررنگ باشد، مخاطب شما چگونه می‌داند چه چیزی مهم‌تر است.

 

· تکرار یا Repetition

مقوله تکرار در طراحی شما را به یک ثبات و شناخت بیشتر مخاطبانتان می‌رساند. طراحی بسته‌بندی حرفه‌ای از الگوهای مصور زیبا استفاده می کند. هر کسی که به یک استارتاپ فکر می‌کند به‌خوبی می‌داند که یکی از اولین چیزهایی که به آن نیاز دارد، یک لوگوی قوی برای نمایش در وب سایت، کارت‌های ویزیت، رسانه‌های اجتماعی و... است. برجسته‌شدن هویت تجاری مزیتی است که با عنصر تکرار در طراحی  برای شما فراهم می‌شود.

 

· تناسب یا Proportion

تناسب همان اندازه و وزن بصری عناصر در یک ترکیب و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. تناسب در طراحی جعبه اغلب به شما کمک می‌کند که به طرح خود به‌جای کلیت‌پردازی، به جزئیات بیشتری نزدیک شوید. تناسب را می‌توان تنها درصورتی به‌دست آورد که تمام عناصر طراحی شما در اندازه مناسب و با دقت کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. هنگامی‌که بر تراز، تعادل و کنتراست مسلط شدید، تناسب هم می‌تواند در طراحی شما نمود پیدا کند.

 

· حرکت یا Movement

اگر طراحی جعبه در نظر بگیرید، اولین و مهم‌ترین اطلاعات صفحه آن نام برند یا کسب‌وکار و شرکت و دومین اطلاعات راه‌های ارتباط با آن با شرکت است؛ اما چگونه می‌توان آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید؟

حرکت عبارت است از کنترل عناصر موجود در یک ترکیب به‌طوری که چشم ازسوی یکی به سمت دیگری سوق داده شود و اطلاعات به‌درستی به مخاطب شما منتقل شود. حرکت، داستان یا روایت کار شما را بر اساس اولویت به مخاطب نشان می‌دهد.

اگر به طرح خود نگاه کردید و احساس کردید که چشم‌هایتان در هر جایی روی آن گیر کرده است، یعنی یک عنصر خیلی بزرگ، خیلی پررنگ یا کمی خارج از مرکز است. در این حالت لازم است تا به عقب برگردید و طرح خود را مجددا تنظیم کنید تا همه چیز هماهنگ شود.

 

· فضای سفید یا  White space

فضای سفید (یا فضای منفی) تنها فضایی است که به‌طور خاص با مواردی که اضافه نمی‌کنید، سروکار دارد. فضای سفید همان صفحه خالی اطراف عناصر موجود در ترکیب شما است. فضای سفید هیچ کاری انجام نمی‌دهد، فقط سلسله مراتب و سازماندهی ایجاد می‌کند.

مغز ما به‌طور طبیعی فضای سفید زیادی را در اطراف یک عنصر با اهمیت مرتبط می‌کند. برای طراحان مبتدی این فضا می‌تواند یک قسمت خطرناک محسوب شود. ناگفته نماند که اغلب صرفا دادن فضای بیشتری به یک ترکیب می‌تواند آن را از سطح متوسط ​​به بالا ارتقا دهد. عناصر یک طرح باید به‌عنوان قطعات متحرکی در نظر گرفته شوند که با هم ترکیب می‌شوند و داستانی را برای مخاطب روایت می‌کنند.




بسته بندی حرفه‌ای


اصول طراحی جعبه و بسته‌بندی در شبکه چاپ باکسر

همان‌طور که به پروژه طراحی خود نزدیک می‌شوید، پیش‌از هر چیز باید با این اصول طراحی آشنا شوید. تنها در این صورت است که خواهید توانست، قوانین طراحی گرافیکی را زیر پا بگذارید و سبک متفاوت خود را ایجاد کنید. در واقع قواعد و پیروی از اصول و تئوری‌ها در بیشتر موارد جواب می‌دهد؛ اما در نظر داشته باشید که برای یک طراحی اصولی جعبه خوب به معنی واقعی کلمه، لازم نیست از این قوانین خیلی سخت‌گیرانه پیروی کرد.

برخی از طرح‌های فوق‌العاده شگفت‌انگیز در جعبه و بسته‌بندی‌های محصولات مختلف در بازار موجود است که یک یا چند اصل طراحی را نادیده می‌گیرند تا اثری چشم‌گیر و مؤثر را خلق کنند. این شیوه نادیده‌گرفتن هم نوعی مهارت و درایت یک طراح است که با کار و تجربه بسیار می‌تواند از اصول و قاعده‌ها به شیوه‌ای متفاوت بهره‌وری کند. شبکه چاپ باکسر با داشتن طراحان و گرافیست‌هایی ماهر می‌تواند جعبه و بسته‌بندی‌هایی در انواع مختلف درچارچوب اصول یا خارج از قاعده را بنا به سلیقه شما ایجاد کند.

این مجموعه از سال 1382 تا کنون با داشتن آتلیه تخصصی طراحی و عکاسی تبلیغاتی، مکملی برای چاپ محصولات مختلف شروع به‌کار کرده است. این مجموعه چاپخانه‌ای اختصاصی را داراست که توانایی تیراژ 1000 تا 1 میلیون چاپ را در کمتر از 10 روز فراهم می‌کند. این مجموعه با حذف دست واسطه‌ها، سعی کرده است تا قیمتی مناسب را ارائه دهد و در عین‌حال کیفیت را در شرایط مطلوبی قرار دهد. شرکت یا برند یا کسب‌وکارتان، در هر سطح خرد یا کلان، در هر نقطه از کشور، شبکه چاپ باکسر ارسال و بسته‌بندی‌ها را به سلامت و در کم‌ترین زمان به دست شما می‌رساند. کافی است برای مشاوره یا سفارش با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.




بسته بندی


2023-01-02 21:51:41

اصول طراحی جعبه | بسته بندی حرفه‌ای