10 ایده اشتهابرانگیز برای بسته بندی خلاقانه مواد غذایی


10 ایده اشتهابرانگیز برای بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

راهنمای بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

 

 

 

قبل از این‌که مشتری درگیر حواس چشایی خود شود ابتدا باید با حواس بینایی، او را درگیر و پایبند به برند خود کنید. قفسه فروشگاه‌ها پر از مواد غذایی رنگارنگ و با طعم‌های مختلف است. هر یک از آن‌ها برای اینکه بتوانند زودتر در دست‌های مشتری قرار بگیرند، باهم رقابت می‌کنند. بسته ‌بندی خلاقانه مواد غذایی با صدایی رسا، خوشمزگی و کیفیت عالی محصول خود را در گوش همگان جار می‌زند.

 

چرا بسته بندی خلاقانه مواد غذایی؟

برندها برای جلب توجه مصرف‌کننده باید زمان بسیار زیادی را صرف طراحی یک بسته بندی خلاقانه مواد غذایی کنند. این تلاش‌های مداوم باید بتواند مشتری را در همان ثانیه‌های اول سرزدن به قفسه، مجذوب محصول کند. بسته‌بندی خلاقانه مواد غذایی مسیری جذاب و پرنقش‌ونگار است که هر لحظه برند شما را غافل‌گیر خواهد کرد. این بسته‌بندی‌ها مانند یک بازاریاب کارکشته، محصول شما را نزد دیگران بازاریابی و تبلیغ می‌کنند. بسته‌بندی خلاقانه، غذاهای برند شما را خوشمزه‌ترین خوراکی به مشتری معرفی خواهد کرد.

یک بسته‌بندی خلاقانه به مشتری اثبات می‌کند که محتوای درون او، ارزش هزینه‌ای که باید پرداخت شود را دارد. جعبه خلاقانه نوعی تبلیغات خاموش اما قدرتمند است که سبب جذب مشتری به برند شما خواهد شد. با استفاده از بسته‌بندی خلاقانه تصویری متفاوت از برند به نمایش می‌گذارید، این امر سبب تقویت هویت برند شما می‌شود. از طرفی با گسترش فضای مجازی می‌توانید بسته‌بندی‌های خود را در آن‌ها نشر دهید. این موضوع سبب شهرت برند و افزایش فروش شما خواهد شد.

 

 

 

10 ایده برای بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

رقابت بر سر فروش محصولات مواد غذایی همواره تنگاتنگ و زیاد بوده است. بسته‌بندی خلاقانه در این مسیر سخت با برند همراه می‌شود تا او بتواند در این رقابت پیروز شود. جعبه‌های خلاقانه مواد غذایی از عناصر تکراری دوری می‌کنند و طرح‌های بدیع و خاص پدید می‌آورند. با طراحی یک بسته‌بندی خلاقانه می‌توانید نفس و جانی دوباره به برند خود ببخشید. در این بخش ما شما را با 10 ایده برای طراحی بسته‌بندی آشنا می‌کنیم.

 

1.     داستان کوتاه مصور

گاهی جلد بسته‌بندی خلاقانه می‌تواند به یک داستان مصور کوتاه برای مشتری تبدیل شود. کافی است با تصویر محصول، طرح‌های گرافیکی خاص و بدیع ایجاد کنید. برای مثال رشته‌های اسپاگتی می‌تواند به یک دریای خمیری برای قایقی کوچک تبدیل شود. یا اسپاگتی پیچی، مانند یک لوبیای سحرآمیز رشد می‌کند و در بالاترین نقطه آن، خانه‌ای زیبا پدید می‌آید. دانه پاستا می‌تواند به عمارتی کج تبدیل شود که بیش‌از برچ پیزا، توریست‌ها از آن بازدید می‌کنند! این تصویرسازی‌ها، به جذب مشتری و تزریق آرامش به او کمک خواهد کرد.

 

 

 

2.     جبران شکست شخصیت‌های داستانی

وقتی از خلاقیت صحبت می‌کنیم باید پای طراحی را از گلیم خود درازتر کنیم تا بتوانیم طرح‌هایی متفاوت پدید آوریم. شکستن کلیشه‌ها، خود بخشی از داشتن یک خلاقیت است. اگر کلاغ داستان‌های کودکی ما قالب پنیر خود را با حیله‌گری روباه از دست داد، اینجا به مراد دل خود می‌رسد! برای بسته‌بندی پنیر می‌توانید از کلاغ بخت‌برگشته داستان‌های قدیمی استفاده کنیم. یک بسته‌بندی پنجره‌دار که درون شکم کلاغ از پنیر پر شده است را طراحی کنید. بدون شک این بسته‌بندی احساسات نوستالژیک زیادی را درون مشتری بیدار خواهد کرد. در نتیجه اشتیاق او به خرید از برند شما افزایش پیدا می‌کند.

 

 

 

3.     شکستن کلیشه‌های طراحی

همواره برخی از محصولات با بسته‌بندی‌های همیشگی خود تداعی می‌شوند، مانند تخم‌مرغ و شانه‌های تخم‌مرغ. دیدن تخم مرغ در یک بسته‌بندی خلاقانه ذوق مشتری را برای خرید زیادتر می‌کند. برای مثال طراحی یک بسته‌بندی مرغی می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب باشد! مرغی که به‌ظاهر روی تخم‌ مرغ‌های خود خوابیده است و از آن‌ها محافظت می‌کند، ایده‌ای بامزه خواهد بود. این بسته‌بندی تعجب و اشتیاق مشتری را برمی‌انگیزد. بسته‌بندی مرغی احتمال خرید دوباره مشتری از برند شما را بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

4.     الهام‌گرفتن از کاربرد محصول

نوع استفاده از محصول الهام‌بخش شما برای طراحی یک بسته‌بندی خاص خواهد بود. برای مثال بسیاری از آب‌نبات‌ها مانند یک قرص روی زبان قرار می‌گیرند تا آب شوند. طراحی دهان روی بسته‌بندی و زبانی که به زبانه جعبه نیز تبدیل می‌شود، ایده‌ای عالی خواهد بود. این بسته‌بندی جنبه‌ای طنزگونه نیز دارد که به جلب توجه مشتری کمک فراوانی خواهد کرد. استفاده از زبان طنز در بسته‌بندی سبب تمایز برند از سایر برندها خواهد شد. اگر این بسته‌بندی با رنگ‌های تند ترکیب شود، در جلب توجه مشتری تاثیر بیشتری دارد.

 

 

 

5.     الهام‌گرفتن از پدیدآورنده محصول

گاهی اوقات لازم است از عامل اصلی تولید مواد غذایی تشکر و قدردانی ویژه انجام دهید. این تشکر ویژه می‌تواند به استفاده از تصویر او روی بسته‌بندی ختم شود. برای مثال ماهی‌های دریا عامل اصلی تولید تن ماهی‌های لذیذ در سطح بازار است. یک بسته‌بندی ماهی‌شکل در میان انواع متنوعی از محصولات مشابه خود، مشتری را به قلاب خود می‌اندازد. این امر باعث می‌شود که مشتری به‌سرعت این برند را انتخاب کند. ترکیب ماهی و آبی دریا، آرامشی قابل توجه به مشتری هدیه می‌دهد.

 

 

 

6.     الهام‌گرفتن از عناصر به‌ظاهر بی‌ارزش

مردم پوست میوه را می‌گیرند و آن را دور می‌اندازند. این ماده به ظاهر بی‌ارزش، در فرآیند برندسازی شما به یک عنصر اساسی تبدیل خواهد شد. برای مثال اگر محصولات شما آبمیوه‌های متنوع است؛ کافی است از پوست میوه الهام بگیرید و شیشه آبمیوه را در پوست کاغذی خود قرار دهید. برای مثال اگر آب‌پرتقال تولید می‌کنید، بسته‌بندی آن می‌تواند به شکل یک پرتقال باشد. بازکردن آن نیز همانند پوست‌کندن پرتقال خواهد شد.

 

 

 

7.     نمایش گربه بازیگوش

باید کاری کنید که در قفسه‌های فروشگاه هیچ محصولی توانایی رقابت با برند شما را نداشته باشد. محصولات خود را مانند یک تیم متحد و قدرتمند در کنار هم قرار دهید. سپس با یک آرایش و چینش خاص، آن‌ها را به نبرد با سایر رقبا بفرستید. برای مثال در بسته‌بندی زیر مجموعه‌‌ای از پاکت‌های شیر را مشاهده می‌کنید که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، یک گربه بازیگوش را نمایش می‌دهند. این گربه بازیگوش نگاه هر عابر و مصرف‌کننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. دقایقی که مشتری به این بسته‌بندی خیره می‌شود دقیقه‌هایی طلایی است؛ چرا که هرلحظه امکان خرید او از برند وجود دارد.

 

 

 

8.     اضافه‌کردن چاشنی ترس

بیایید به بسته‌ خلاقانه مواد غذایی خود کمی ژانر ترسناک اضافه کنیم. برای مثال قطعات سوسیس درون یک بسته‌بندی را می‌توان به انگشتان دست تبدیل کرد. تماشای این بسته‌بندی هیجان مشتری را افزایش می‌دهد. قرارگرفتن این بسته‌بندی در دست و خیره‌شدن به آن، احتمال خرید محصول را افزایش خواهد داد. گره‌زدن محصول به واقعیت‌های یک موجود زنده ایده خوبی برای بسته‌بندی‌های خلاقانه خواهد بود.

 

 

 

9.     تحریک اشتهای مشتری

روی بسته‌بندی تصاویری را چاپ کنید که گویی تصویر مشتاق‌تر از مشتری برای مصرف محصول است. اگر ساندویچ‌های سرد تولید می‌کنید طراحی یک انسان گرسنه روی بسته‌بندی گزینه‌ای مناسب است. شاید بپرسید گرسنگی او را چگونه روی بسته‌بندی نشان دهیم؟ مشخص است، ولع خوردن غذا را باید به تصویر بکشید. برند زیر از تصویر مردی استفاده کرده است که با اشتهای زیاد، ساندویچ خود را می‌خورد. این بسته‌بندی تمایل مشتری را به تست‌کردن محتویات درون خود بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

10.  توجه به وجه سادگی خلاقیت

شاید با خود بگویید چگونه می‌توان از بسته‌بندی‌های ساده، جعبه‌هایی خلاقانه و بدیع طراحی کرد؟ کافی است به تصویر زیر نگاه کنید تا معنای سادگی خلاقیت را متوجه شوید. شیشه عسل در یک ظرف ساده اما شیک قرار گرفته است که توجه هر فردی را به خود جلب خواهد کرد. چنین بسته‌بندی ارگانیک‌بودن عسل و باکیفیت‌بودن آن را تایید خواهد کرد. گویی که مشتری با خرید از این برند، بهترین نوع محصول را دریافت می‌کند.

 

 






ویژگی‌های بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

بسته‌بندی‌های خلاقانه روی رفتار مصرف‌کننده و تصمیم او به خرید تاثیر می‌گذارند. بسته‌بندی می‌تواند ارزش محصول را چندین برابر کند و مشتری را از بابت پرداخت هزینه راضی نگه‌دارد. بسته‌بندی‌های خلاقانه دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند که ‌تمایل مشتری به خرید از برند شما را بیشتر می‌کنند. ما در این بخش به برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی خلاقانه اشاره می‌کنیم.

 

·       ساختار متفاوت

منظور از ساختار، شکل فیزیکی بسته‌بندی است که به محصول فرم متفاوتی می‌دهد. برخی ساختارها ساده و برخی دیگر دارای پیچیدگی‌های مختلف است که هرکدام وابسته به داستان برند شما خواهد بود. بسته‌بندی‌های خلاقانه ساختاری متفاوت از معمول دارند که زیبایی جعبه را بیشتر خواهد کرد. ساختار چنین بسته‌بندی‌هایی، برند را از سایر رقبا متمایز می‌کند. فرم متفاوت بسته‌بندی‌ تاثیری شگرف بر هدایت رفتار مصرف‌کننده و انتخاب برند شما دارد.

 

 

 

·       تصویرسازی متفاوت

بسته‌بندی‌های خلاقانه برای عرضه محصول به‌‌شیوه‌ای بدیع، از تصویرسازی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. این تصویرسازی‌ها احساسات مصرف‌کننده را برمی‌انگیزد و او را برای لحظاتی خیره به بسته‌بندی خواهد کرد. تصویر‌سازی‌های مورداستفاده در بسته‌بندی داستانی خاصی را بیان می‌کنند و با محصول مرتبط هستند. این موضوع سبب احساس نزدیکی مصرف‌کننده با محصول خواهد شد و احتمال خرید آن را بیشتر می‌کند. استفاده از تصویرسازی‌های خلاقانه سبب تقویت هویت برند و ماندگاری نام آن در ذهن مردم خواهد شد.

 

·       استفاده خلاقانه از رنگ

بسته بندی خلاقانه مواد غذایی به انتخاب هوشمندانه رنگ‌ها بسیار وابسته است. رنگ‌ها می‌توانند اشتهای مصرف‌کننده را تحریک کنند و احتمال خرید محصول را افزایش دهند. هر رنگ داستان خود را دارد و پیام خاصی را به مشتری انتقال می‌دهد. قبلا از انتخاب رنگ باید داستانی که قرار است با بسته‌بندی برای مصرف‌کننده تعریف کنید را مشخص کنید. سپس رنگ مناسب باید انتخاب شود. اغلب در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده از رنگ‌های پاستلی غیرمعمول است.

 

 

 

·       متناسب با محیط زیست

طبیعت به شما مواد غذایی خام را هدیه می‌دهد تا با ترکیب آن‌ها بهترین خوراکی‌ها را روانه بازار کنید. لازم است شما این موهبت را جبران و برای بسته‌بندی‌های خود از مواد قابل بازیافت استفاده کنید. استفاده از مواد پایدار تصویری متعهد و قدرتمند از برند شما به‌نمایش خواهد گذاشت. بدون شک این ویژگی، بسیاری از دغدغه‌مندان این حوزه را به سمت خرید از برند شما روانه خواهد کرد. امروزه مقواهای بسیار مرغوبی وجود دارد که سازگار با محیط زیست است.

 

·       تبدیل‌شدن به نماد برند

نقش مهم یک بسته‌بندی خلاقانه در تقویت هویت برند را نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته‌بندی خلاقانه این است که به نمادی مهم از برند تبدیل خواهد شد. یک جعبه متفاوت، سبب شناسایی سریع برند می‌شود. این امر به بهبود تعامل مشتری با برند کمک بسیار زیادی خواهد کرد. تبدیل بسته‌بندی به نمادی از برند، باعث تسهیل فرآیند بازاریابی محصول نیز می‌شود.

 

 

 

·       حفاظت بالا از محصول

سلامت و رعایت بهداشت مواد غذایی نکته‌ای بسیار مهم است که ابتدا کیفیت محصول این دو عامل را تضمین می‌کند. در ادامه یک بسته‌بندی مرغوب و محکم سبب حفظ و دوام تازگی خوراکی‌ها می‌شود. بسته بندی خلاقانه مواد غذایی در عین زیبایی منحصربه‌فرد خود، بسیار مقاوم و بادوام هستند. این مقاومت سبب می‌شود که بسته‌بندی به یک سد دفاعی محکم تبدیل شود. سدی که از ورود آلودگی، رطوبت، نور، گردوغبار و... به بسته‌بندی جلوگیری می‌کند. همچنین بسته‌بندی مقاوم و بهداشتی از فاسدشدن محصول جلوگیری خواهد کرد.

 

·       استفاده از مقواهای متنوع

بسته‌بندی‌های خلاقانه محدود به یک مقوا و جنس خاص نیستند. خوشبختانه امروزه مقواهای متنوع با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی وجود دارند. انتخاب بسته‌بندی به نوع محصول، فرم و اشکال جعبه وابسته است. برای مثال اگر به مقوایی بهداشتی احتیاج دارید می‌توانید از ایندربرد استفاده کنید. اگر مقواهای براق با قدرت چاپ بالا را ترجیح می‌دهید، گلاسه گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. یکی از محکم‌ترین مقواها، کرافت است که دوام بسیار بالایی دارد و در برابر پارگی مقاوم است. انتخاب بهترین جنس مقوا، اعتبار برند شما را نزد مشتری افزایش خواهد داد.

 

 

 

·       استفاده از تایپوگرافی خلاقانه

یکی دیگر از عناصر ضروری در طراحی بسته‌بندی خلاقانه، استفاده از فونت یا تایپوگرافی‌های خاص است. فونت‌ها می‌توانند محصول را متمایز و ارزش و پیام برند را منتقل کنند. برای مثال یک فونت بازیگوش برای بسته‌بندی میان‌وعده‌های کودکان مناسب است. فونت‌های ظریف و پیچیده برای نوشیدنی‌ها یا غذاهای لوکس کاربرد بیشتری دارند. برای انتخاب نوع فونت از کلیشه‌ها دوری و فونت‌هایی خلاقانه را استفاده کنید.

 

 

 

خلاقانه‌ترین بسته بندی مواد غذایی با شبکه چاپ

 در این مطلب شما با 10 ایده عالی برای بسته بندی خلاقانه مواد غذایی و ویژگی‌های مهم آن آشنا شدید. بسته‌بندی‌های خلاقانه نفوذ به قلب و ذهن مشتری را برای برند آسان خواهد کرد. البته به شرطی که طراحی آن زیر نظر افراد متخصص و خلاق صورت بگیرد. مفتخریم که شبکه چاپ از نیروهایی متعهد، با تخصص و خلاقیت بالا برخوردار است. ما در این مجموعه دانش به‌روز خود را با به‌روزترین دستگاه‌های چاپ ترکیب کرده‌ایم تا خلاقانه‌ترین بسته‌بندی‌های باکیفیت را به شما ارائه دهیم. به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین یا حضوری از مشاوره‌ها و خدمات ما بهره‌مند شوید.

 






2024-09-11 17:37:08

بسته بندی_خلاقانه/ بسته_بندی/ جعبه